Olaszország érdekeset húzott a védővámokkal kapcsolatban

Olaszország új eljárást kínál az uniós acélbehozatali kvóták kimerítésének elkerülésére miatt.

Az olasz kormány új mechanizmust kínál az uniós védintézkedések hatékonyabb felhasználásának lehetővé tétele érdekében, ami potenciálisan elkerülheti a kvóták kimerülését.

Az új az acélimportőröknek lehetőségük lesz a rakományok részleges vámkezelésére vagy a vámkezelés teljes visszavonására.

Az uniós védintézkedések országspecifikus és globális kvótákat kínálnak bizonyos acéltermékekre, és először 2018-ban vezették be őket. A kvótamennyiségeket minden negyedévre adják meg, és a kvótamennyiségen felül behozott minden anyagra 25%-os behozatali vámot vetnek ki.

Március 28-án azonban az olasz vámügynökség, az Agenzia delle dogane e dei Monopoli (ADM) közleményt tett közzé, amelyben azt javasolta, hogy az acélvásárlók visszavonulhatnak a behozatali műveletekből, hogy elkerüljék a védintézkedési kvóta túllépését.

Nagyobb rugalmasság a rendszerben

A vevőknek mostantól nagyobb rugalmasságot biztosítanak, és több lehetőséget kínálnak az importált acélszállítmányok vámkezeléséhez.

Az ADM dokumentuma szerint az importált acél vásárlóinak mostantól lehetőségük lesz arra, hogy visszalépjenek a vásárolt áruk vámkezelésétől, amikor a kvóták már közel állnak a kimerüléshez.

Vagy a rakománynak csak egy részét vámkezeltethetik, és a többletmennyiséget a következő negyedévre átcsoportosíthatják az áru kikötőben tartásával.

„Ez [az új eljárás] nem egy új rendelet, hanem inkább a védintézkedések alkalmazásának értelmezése, és csak [egy újabb] lehetőséget biztosít a vevők számára. Az olasz kereskedők szerint.

A vevők vámkezelés nélkül is tarthatnak árut a kikötőkben, és senki sem fogja tudni, hogy mennyi áru áll a vámon valójában.

Az új eljárás április 1-jén lépett hatályba.

Még csak Olaszországban van jelen

Az új eljárás egyelőre csak Olaszországban érvényes, de egyes piaci szereplők szerint a mechanizmust idővel az egész EU-ra ki lehetne terjeszteni.

Olaszország a világ egyik legnagyobb acélimportőre. Az Eurofer európai acélszövetség adatai szerint 2023-ban mintegy 6,5 millió tonna acélt importált az EU-n kívülről.

Vélemény

Magam részéről ez egy elhibázott piacvédelmi folyamat. Az olasz gyárak jelentős része újra hengerlő üzem. Megveszik az „olcsó” kínai vagy orosz, akarom mondani török anyagot. Amit újra hengerelve már EU-s olasz termékként visznek a piacra. Ez hatalmas előny számukra egy integrált acélművel szemben.

Az EU eddig is lemaradóban volt a világ többi integrált acélművével szemben, de ez így csak tovább fog mélyülni. Tisztán látszik hogy amennyiben nem történik buga vagy tekercs előállítás úgy ki van téve a piac a 3. országbeli szereplőknek. Ez a fajta kitettség a történelem során még egyszer sem sült el jól. Nem hinném, hogy ez másként lenne a jövőben is.

Picture of Molnár Péter Zoltán

Molnár Péter Zoltán

Kereskedelmi Igazgató

Az acélipar szakértőjeként évek óta hagyomány nálunk, hogy kéthetente megosztjuk a legfontosabb acélipari híreket ügyfeleinkkel. Partnerhálózatunk növekedésével egyidőben született meg az az ötletünk, hogy létrehozzuk az Acél Magazint, ahol acélipari titkokat, friss információkat és hatalmas adag inspirációt osztunk meg vevőinkkel.

Számos gyárral és nemzetközi szervezettel állunk napi kapcsolatban, így rengeteg információ fut be hozzánk, melyeket szívesen közvetítünk ügyfeleinknek. Hogy mit tartunk a legnagyobb sikerünknek? Ha vevőink sikeresek tudnak lenni az acéliparban. Az Acél Magazin ebben nyújt segítséget!

Hasonló cikkek