Merre tovább autóipar?

A múltkor írtam, hogy  a német autóipar rossz állapotáról, most mégis szeretnék egy picit többet írni az autóiparról. Érdemes benne elmerülni.

Nekünk acélosoknak az egyik legnagyobb felvevőpiac az autóipar. Egy jól működő autóipari szektor egyértelműen húzza magával a gazdaságot, főleg egy olyan országan, mint Magyarország, ahol az autóipar jelentős súlyt képvisel a gazdaságunkban. Sőt az exportunk valójában nem lenne értelmezhető nélküle.

Elektromos tévúton

Igen egyértelműen kijelenthető, hogy az elektromos autók forradalma valójában egy marketingforradalom volt pusztán.

Több olyan tényező is van, ami miatt a várt áttörés elmaradt, és nem is fog bekövetkezni. Érdemes egy picit végig venni.

A legfontosabb ok

A teherfuvarozás. Igen ez egy picit meglepő, de valójában a teherfuvarozás, ami az egész autóipart meghatározza. A tehergépjárművek piaca diktálja a valódi trendet, pedig sokan szeretik hinni, hogy a személyautók azok, de ez nem így van.

Nem lehet tisztán elektromos kamiont készíteni, nemcsak gazdaságossági aggályok vannak ezzel kapcsolatban, fizikálisan nincsen akkora akkumulátor, ami képes lenne egy nyergesvontatót rendeltetésszerű használat mellett kiszolgálni.

A tehergépkocsik arra lettek kitalálva, hogy egy tele tankolt autó nem áll folyamatosan halad, pont így vannak a vezetési idők is meghatározva. Ez a gazdaság vérkeringése valójában. Ha kivennénk a rendszerből ezt az elvet egy teljesen más világ köszöntene ránk.

Erről viszonylag kevesen beszélnek de ez tény, tényeken pedig nem érdemes vitatkozni.

Kínai függés

Trump elnök volt az első nyugati vezető, aki kimondta, hogy Kínával szemben bizony gazdasági lépéseket kell tenni, mert a kínai szemlélet veszélyezteti a nyugati gazdaságokat. Kína nem versenyre, hanem monopóliumra törekszik, állami támogatott vállalatok formájában. Miután a piacot megszerezte akkor kezdi el lefölözni azt addig csak töri le az árakat, mivel látszólag végtelen mennyiségű tőke áll mögöttük.

Dióhéjban a kínai autógyártás egy katasztrófa volt. Nem tudtak megfelelő hajtásláncokat és motortechnológiát fejleszteni a hagyományos autók piacán. Ellenben mindenük volt, ami egy elektromos autóhoz kellett. Ezért csináltak hát elektromos autókat.

És itt leginkább a ritkaföldfémek, amik meghatározóak a világ legjelentősebb ritkaföldfém készletei felett Kína rendelkezik. Úgy határozzák meg annak az árát ahogy akarják, teljesen monopol piac. Ebből kifolyólag a gyártás jelentős része is Kínában történik ergo minden elektromos autó a kínai ipar számára generál megrendelést.

A zöld mítosz

Az autózás hirtelen elkezdett zölddé változni. Tegyük hozzá, hogy ehhez nagy segítség volt a VW konszern dízel botrányának. Ennek hatására a dízel motor majdhogynem szitokszóvá vált egész Európában és az USA-ban. Bezzeg az elektromos autó ugye nem szennyez. Mármint látszólag nem szennyez.

Persze ha hozzávesszük a hozzá kapcsolódó fémek mint pl a lítium bányászatát illetve az elhasználódott akkumulátorok megsemmisítését lehet a robbanó motoros technológia számítana zöldnek, de igaz, az nem látványos.

Szóval eljutottunk oda, hogy az EU-s nagy autógyárak hirtelen egy olyan szegmensbe rakták az összes pénzt és a jövőképet, amiben tapasztalatlanok voltak és teljesen ki voltak téve a kínai beszállítóknak, akikkel pont versenyezni akartak.

A divat diktál

Szinte mindenki sorra jelentette be a nagy fejlesztéseket és beruházásokat, kivéve a Toyota csoportot akik egy picit konzervatívnak számítanak ebben is.

Az EU is kapva kapott az alkalmon hatalmas támogatásokat adtak minden egyes megvásárolt elektromos autóra. Így mesterségesen generáltak keresletet.

Viszont ahogy napjainkban látszik az az iparág, ami szubvenciókon alapul, azok nélkül villámgyorsan össze is omlik.

Érdekes megfigyelni hogy az autógyárak bevallották mekkora veszteségeket generált nekik az elektromos autó. Persze nem a Tesla akiről beszélek, akik eleve elektromos autót gyártanak hanem pl a Ford.

A Ford jóformán amit megkeres az összes autón elbukja az elektromos Mustangon, amit ráadásul a márka legnagyobb rajongói egyenesen utálnak. Elég fura az egész szituáció.

Tisztán látszik, hogy egy ennyire konzervatív iparágat mennyire nem lehet pillanatnyi trendeknek megfelelően átrendezni. Egyszerűen nem elég rugalmas a beszállítói lánc.

Az elektromos autó önmagában nem jó vagy rossz, nem célom pálcát törni felette. Pusztán nem alkalmas jelen formájában (és véleményem szerinte nem is lesz) a hagyományos technológiát leváltani. A hozzá kapcsolódó hálózat kiépítése még a legnagyobb államok számára is lehetetlen küldetés , annak gigantikus mérete, és kétséges megtérülése miatt.

Beszéljünk az igazi gondokról

Azonban az autóipar valódi gondjai nem az elektromos vagy hagyományos tengelyen zajlanak. Az EU-s gyártók hatalmas versenyhátrányban vannak, ahogy az EU-s ipar egésze is.

Az Uniós vezetők továbbra sem kívánják direktben támogatni az ipart, miközben rengeteg elvonás éri a szektort a világ többi részéhez képest. Illetve a kötelező környezetvédelmi fejlesztések többlet költsége bőven rontja a helyi gyártók versenyképességét.

Ennek köszönhető, hogy egyre drágább egy Európában előállított gépjármű. Miközben az infláció miatt az EU-s polgár fizetése valójában egyre kevesebbet ér.

Egyszerűen a tömegek számára megfizethetetlen lett az új autó. És itt most nem Magyarországról beszélek pusztán, ez már EU-s jelenség is.

Mi a megoldás?

Belső égésű motor, de egy picit másképpen. A Toyota volt az első aki azt mondta, hogy köszöni szépen nemet mond hosszú távon az elektromos trendre, és tovább fejleszti a belsőégésű motorokat.

A lényeg hogy hibris és hidrogén meghajtású modelleket választ.

Ehhez kapcsolódott a Subaru a Mazda a Kawasaki és a Yamaha.

A Mercedes 14 Milliárd EUR értékben költött volna csak a belső égésű motorok fejlesztésére, de ezt az összeget a napokban tovább emelik. És az EQS EQE modellek fejlesztését visszafogják mert a kereslet elképesztően alacsony az irányukba.

A Volkswagen 60 Milliárd EUR értékben jelentett be fejlesztést (https://www.motor1.com/news/722457/vw-invest-billions-gas-engines/) a belső égésű motorokkal kapcsolatban. Az okok szinte megegyeznek a Mercedes esetén is leírtakkal. Az elektromos átállás nem a jelen, sokkal inkább a jövő,  a kereslet rendkívül alacsony, és támogatások nélkül nem kell senkinek.

Közben az Unio is fű alatt a hidrogént támogatja mint a jövő energiahordozóját, nem véletlen költenek őrült összegeket a hidrogén gerinchálózatok létrehozására.

Illetve az ipar zöldítése kapcsán is egyre több helyen a hidrogén jelenik meg mint egyetlen valós alternatíva.

Konklúzió

Az elektromos autóra feltenni mindent egyértelműen hiba volt. Ettől függetlenül az elektromos autózás velünk fog maradni, de nem fogja egy az egyben leváltani a hagyományos megfelelőjét. Egy sokkal polarizáltabb autóipar lesz a jövőben, aminek része a hagyományos vagy hidrogénes megoldás és a tisztán elektromos is.

A gyárak ezt a pár évet sajnos elvesztették és ennek hatása most a tömeges leépítés és céltalannak létszó útkeresés.

Ennek sajnos ránk is mérhető hatása van, nem véletlen, hogy szinte minden nap mondanak legalább egy tömeges létszámleépítést az autóiparban.

Viszont tisztán látszik, hogy közben a megoldás felé is elkezdett az iparág orientálódni. A kérdés, hogy ezt a pár elvesztegetett évet mennyi idő lesz mire behozzák. Erre a választ nem tudom.

Egy biztos az acélipar számára fontos keresletet amire egész évben számítottak az elemzők nem most fogja a közeljövőben generálni a szegmens.

Picture of Molnár Péter Zoltán

Molnár Péter Zoltán

Kereskedelmi Igazgató

Az acélipar szakértőjeként évek óta hagyomány nálunk, hogy kéthetente megosztjuk a legfontosabb acélipari híreket ügyfeleinkkel. Partnerhálózatunk növekedésével egyidőben született meg az az ötletünk, hogy létrehozzuk az Acél Magazint, ahol acélipari titkokat, friss információkat és hatalmas adag inspirációt osztunk meg vevőinkkel.

Számos gyárral és nemzetközi szervezettel állunk napi kapcsolatban, így rengeteg információ fut be hozzánk, melyeket szívesen közvetítünk ügyfeleinknek. Hogy mit tartunk a legnagyobb sikerünknek? Ha vevőink sikeresek tudnak lenni az acéliparban. Az Acél Magazin ebben nyújt segítséget!

Hasonló cikkek