2024 első három hónapjában a magas termelési költségek és a gyenge acélkereslet miatt a kínai vasfémkohászati és -hengerlési ágazat egyre nagyobb veszteségeket könyvelt el.
2024 első negyedévében a kínai acélgyártók és -feldolgozók összesen 21,36 milliárd RMB (3 milliárd dollár) veszteséget szenvedtek el, szemben a 2023 első negyedévi 4,84 milliárd RMB (681,1 millió dollár) veszteséggel – a kínai Nemzeti Statisztikai Hivatal (NBS) adatai szerint.
A január-márciusban tapasztalható lassú acélkereslet készletfelhalmozódást eredményezett, ami a drága nyersanyagokkal együtt a gyárak alacsony nyereségességéhez vezetett. Az acélgyártók késztermékkészletei 54%-kal 9,68 millió tonnára emelkedtek az időszak során. Az első negyedévben az acélgyártóknak csak mintegy 20%-a tudott marginális nyereséget elérni – tájékoztatott a helyi sajtó.
Ha Kínában egy pillangó szárnyal nálunk orkánt okoz
Többször írtam, hogy Kína miért fontos ha az acélipart akarjuk elemezni. Ami ott történik óhatatlanul hatással lesz arra ami a világban történik.
Kínában minden nagyobb cég mögött az állam áll. Emiatt sokszor érdekes dolgokat tudhatunk meg egy pártkongresszus vagy minisztérium kijelentéséből.
Új irány a Kínai gazdaságpolitikában
Amit tudunk Kína ipari berendezkedését egyre inkább a magas hozzáadott termékek irányába akarják elmozdítani a klasszikus tömegtermelés helyett. Illetve kijelentették a legutóbbi pártkongresszus alkalmával, hogy a kínai állam nem kívánja tovább finanszírozni a szén és acél ágazat veszteségeit.
Ebből következően várható, hogy hamarosan elkezdenek árat emelni a kínai művek, és/vagy korlátozni a kapacitásokat.
A kínai állam jelenleg küzd a bankrendszer válságával, amit az építőipari fantomberuházások hívtak életre. Ennek a tükrében a következtetés, hogy hamarosan változás jön a kínai megszokott dömping helyett nem gondolom hogy vágy alapú gondolat lenne.