A vállalat visszavonja megelőző szerkezetátalakítási tervét, hogy a fizetésképtelenségi törvény értelmében csődeljárást indítson.
A cseh kormány jelezte, hogy az üzem leállásának oka a kvóták felülvizsgálata, és felszólította a Liberty-t, hogy fizesse ki az energiaszolgáltatóval és másokkal szemben keletkezett tartozásait. Itt érdemes megjegyezni, hogy az energia szolgáltató mind a mai napig az Arcelor tulajdona, csak hogy még egyszerűbb legyen a szituáció.
A „rendezési terv” pedig megvolt
A Liberty szerint a kvóták kiosztásának késedelme 43 millió eurós veszteséget okozott a szerkezetátalakítási tervében, és növelte a fizetésképtelenség kockázatát. A korábbi szerkezetátalakítási terv a kibocsátási egységek értékesítésétől, valamint a melegen hengerelt tekercsek árától függött, amely júliusban várhatóan elérte a 950 EUR/tonnát legalábbis a Liberty szerint.
Itt érdemes megjegyezni, hogy közel 300 EUR differencia van a Liberty által számolt ár és a realitás között. Érdemes továbbá egy picit elgondolkodni azon, hogy milyen rendezési terv az, ami a kvóták eladására és irreálisan magas piaci árra alapoz? A kvóták eladása valójában egy termelő üzem esetén fel sem merülhetne, mert pont nem erről szól.
Pár szóban a CO2 kvótáról
A kvóta rendszer lényege, hogy segítse a termelőüzemet, ne kelljen CO2 büntetést fizetnie, segítse ezen üzemek technológiai átállását. A CBAM folyamat miatt ez most kiemelten fontos, ahogy a zöld acél technológia is. Ami ugye EAF építést tenne kvázi kötelezővé minden acélgyártó számára.
Hogy áll a Liberty?
A vállalat nemrégiben a nyersanyaghiányra hivatkozva leállította a romániai Galatiban található nagyolvasztó kohóját is. Az egyesült királyságbeli Rotherham üzem idén kevesebb mint 10 ezer tonna acélt termelt, ami jóval a termelési kapacitása alatt van és Dunaújvárosban szerdával elkezdték a kokszoló üzem megállítását.
Itt jegyezzük meg, hogy jelenleg nincsen nyersanyag hiány a piacon. Pusztán arról van szó, hogy senki nem akar a Liberty-vel együtt dolgozni.
Érdekes sorminta
Liberty eddig minden egyes gyár esetén ami a birtokába került mint potens brit acélholdingként jelentkezett be. Az üzemek jelentős része korábbi Arcelor üzem volt.
Hatalmas fejlesztési tervek, és zöld acél. Mondjuk Liberty által elindított fejlesztés nem sok van, de legalább egy ideig működtek az üzemek.
Ez egészen a Greensill Capital bedöntéséig legalábbis. A történet röviden, a Liberty 3,2 MrD értékben faktoráltatott be, nem létező számlákat, valójában előrejelzéseket és a bank csődöt jelentett emiatt. A nyomozás azóta is tart csalás pénzmosás miatt.
Újfajta működési modell
Onnantól egy teljesen más a működési pálya, amin a Liberty mozog. Viszont ez kényszerpálya, és rövidtávú. Szinte minden üzeme arra épül, hogy a beszállítókat tudatosan nem fizetik ki, itt leginkább az energia beszállítók vannak célkeresztben. Ahogy történt Ostrava esetén is.
Ezt követően radikálisan visszaszorítják a nyersvas termelést. Majd elkezdik eladni a kvótákat, ami egy tőzsdén jegyzett termék, és egyre magasabb az ára. Ez jelentős bevételt generál, valójában gyártás nélkül. Így már jobban megéri nem termelni és újra hengerelni, mint termelni. Emiatt fontos az orosz NLMK-s buga (aki nagyon szakmai bramma) a Liberty számára.
Viszont ezek az üzemek egyike sem a klasszikus újrahengerlő üzem, mint pl egy olasz Marcegalia. Mindegyik üzem a meleg fázisra épülő teljes vertikum, ahol bizony a meleg vonal több ezer családnak ad megélhetést.
Az így keletkezett bevételeket kitranszferálják a művekből. Ez a folyamat egészen addig tart amíg a kvóta rendszer vagy az adott kormány lehetővé teszi mindezt. Nos a cseh kormány erre mondta most azt, hogy ők köszönik szépen nem kérnek ebből tovább.
Ezzel szemben Magyarországon hétfőn kijött a nyilatkozat, amiben leírták, hogy a kokszoló megállítása amiatt történt,, hogy itt korszerű EAF épüljön inkább mese mint realitás. Ostrava is ugyanezt élte végig, és a Galati is ugyanezt az utat járja.
Annak a cégnek, aminek nincs pénze nyersanyagot venni Galati-ba miből lesz hirtelen 1,3-1,5 MrD EUR amivel egy teljesen új EAF építhető?
Számomra érthetetlen, hogy a jelenlegi működési modellben hol van pénz EAF beruházásra, ahogy az is számomra kérdéses, mennyire működik, ha egyáltalán működik a CO2 kvóta eladása nélkül. Egyrte több kérdőjel van a cégcsoport felett, és egyre kevesebb a bizonyosság.