A melegen hengerelt acél tekercsek európai piacán április 19-én, pénteken csend volt, korlátozott mennyiséggel kereskedtek. Az árcsökkenés azonban lelassult, és iparági források szerint az árak elérhették a minimumot.
A HRC-piacokon visszafogott volt a készletfeltöltési aktivitás, és főként korlátozott mennyiségekkel kereskedtek.
Készletszintek
A forgalmazók és az acélszolgáltató központok inkább közepes vagy alacsony szinten tartották készleteiket, a gyengébb downstream értékesítésre hivatkozva.
„A valódi kereslet nincs meg, így a most tapasztalható bármilyen fellendülés [a kereskedelemben] a készletek feltöltéséhez kapcsolódik, és nem vezetne fenntartható fellendüléshez [a HRC-árakban]” – mondta egy acélszolgáltató központ forrása.
Az észak-európai integrált malmok a HRC-t 4-5 hetes átfutási idővel tonnánként 640 eurós (661-682 dollár) gyártelepi áron kínálták. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy sok szabad kapacitás van még a piacon.
Elértük a mélypontot
A legtöbb piaci forrás úgy vélte, hogy a régióban az árak már elérte a mélypontot, és a piac „fordulóponthoz” érkezett. Az acélfogyasztó ágazatok támogatásának hiánya miatt rövid távon valószínűtlennek látták az erős fellendülést.
A Worldsteel áprilisban közzétett rövid távú kilátásai például kiemelték, hogy az EU továbbra is az a régió, amely a legnagyobb kihívásokkal néz szembe.
Miért ennyire nehéz most?
„A régiót, és különösen az acélfelhasználó ágazatokat számos fronton érik kihívások – geopolitikai változások és bizonytalanság, magas infláció, monetáris szigorítás és a költségvetési támogatások részleges visszavonása, valamint a még mindig magas energia- és nyersanyagárak” – mondta a Worldsteel.
„A 2024-es csak technikai fellendülés után” – tette hozzá – „a régió acélkereslete 2025-ben várhatóan végre érdemi fellendülést mutat, 5,3%-os növekedéssel 2025-ben. A 2024-re prognosztizált acélkereslet az EU-ban mindössze 1,5 [millió tonnával] haladja meg a 2020-as pandémiás mélypontot”.
Ami érdekes az import árak ennél már magasabb tartományban mozognak, így egyértelmű, hogy Európa mennyire gyenge lábakon áll jelenleg iparilag. Ott tartunk sem az építőipar, sem a gépgyártás, sem az autóipar nem húzza az Uniós gazdaságot. Az a zöld fellendülés amiről beszélnek pedig inkább vágy mintsem tény alapú gondolkodás.