Merre megy a melegen hengerelt tekercsek piaca?

A melegen hengerelt acél tekercsek európai piacán április 19-én, pénteken csend volt, korlátozott mennyiséggel kereskedtek. Az árcsökkenés azonban lelassult, és iparági források szerint az árak elérhették a minimumot.

A HRC-piacokon visszafogott volt a készletfeltöltési aktivitás, és főként korlátozott mennyiségekkel kereskedtek.

Készletszintek

A forgalmazók és az acélszolgáltató központok inkább közepes vagy alacsony szinten tartották készleteiket, a gyengébb downstream értékesítésre hivatkozva.

„A valódi kereslet nincs meg, így a most tapasztalható bármilyen fellendülés [a kereskedelemben] a készletek feltöltéséhez kapcsolódik, és nem vezetne fenntartható fellendüléshez [a HRC-árakban]” – mondta egy acélszolgáltató központ forrása.

Az észak-európai integrált malmok a HRC-t 4-5 hetes átfutási idővel tonnánként 640 eurós (661-682 dollár) gyártelepi áron kínálták. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy sok szabad kapacitás van még a piacon.

Elértük a mélypontot

A legtöbb piaci forrás úgy vélte, hogy a régióban az árak már elérte a mélypontot, és a piac „fordulóponthoz” érkezett. Az acélfogyasztó ágazatok támogatásának hiánya miatt rövid távon valószínűtlennek látták az erős fellendülést.

A Worldsteel áprilisban közzétett rövid távú kilátásai például kiemelték, hogy az EU továbbra is az a régió, amely a legnagyobb kihívásokkal néz szembe.

Miért ennyire nehéz most?

„A régiót, és különösen az acélfelhasználó ágazatokat számos fronton érik kihívások – geopolitikai változások és bizonytalanság, magas infláció, monetáris szigorítás és a költségvetési támogatások részleges visszavonása, valamint a még mindig magas energia- és nyersanyagárak” – mondta a Worldsteel.

„A 2024-es csak technikai fellendülés után” – tette hozzá – „a régió acélkereslete 2025-ben várhatóan végre érdemi fellendülést mutat, 5,3%-os növekedéssel 2025-ben. A 2024-re prognosztizált acélkereslet az EU-ban mindössze 1,5 [millió tonnával] haladja meg a 2020-as pandémiás mélypontot”.

Ami érdekes az import árak ennél már magasabb tartományban mozognak, így egyértelmű, hogy Európa mennyire gyenge lábakon áll jelenleg iparilag. Ott tartunk sem az építőipar, sem a gépgyártás, sem az autóipar nem húzza az Uniós gazdaságot. Az a zöld fellendülés amiről beszélnek pedig inkább vágy mintsem tény alapú gondolkodás.

Picture of Molnár Péter Zoltán

Molnár Péter Zoltán

Kereskedelmi Igazgató

Az acélipar szakértőjeként évek óta hagyomány nálunk, hogy kéthetente megosztjuk a legfontosabb acélipari híreket ügyfeleinkkel. Partnerhálózatunk növekedésével egyidőben született meg az az ötletünk, hogy létrehozzuk az Acél Magazint, ahol acélipari titkokat, friss információkat és hatalmas adag inspirációt osztunk meg vevőinkkel.

Számos gyárral és nemzetközi szervezettel állunk napi kapcsolatban, így rengeteg információ fut be hozzánk, melyeket szívesen közvetítünk ügyfeleinknek. Hogy mit tartunk a legnagyobb sikerünknek? Ha vevőink sikeresek tudnak lenni az acéliparban. Az Acél Magazin ebben nyújt segítséget!

Hasonló cikkek