Miért fontos az import az acéliparban?

Import-es-acel

Szia Mester!

Egy érdekességet hoztam ma neked!

Sokszor hallom a szakmában, hogy Európának milyen lehetőségei vannak az acéliparban, és a zöldítés fogja elhozni az európai cél reneszánszát.

Ezt sokkal inkább tartom vágy alapú, mintsem valós gondolatnak. Viszont sok tekintetben a zöldítés valóban csökkenthet Európa bizonyos függőségein.

Szemléletes példa, hogy vasércből mekkora százalékát teszi ki Európa felhasználásában az import. Vasércben 100% a behozatal aránya, míg kokszolható szén esetén kizárólag Nagy-Britannia ahol „csak” 75% a behozatal, a többi nagy acélgyártó európai ország 100%-ban függ az importtól.

Kína 82%-ban szorul behozatalra, vasércből de kokszolható szén esetén ez a szám csak 12%. India esetén ércből kvázi önellátó a 3%-os behozatalt nyugodtan nevezhetjük annak, de kokszolható szén esetén 55% az import aránya.

Ami valamennyire meglepő volt, hogy az USA nehézipara kvázi mennyire független az import arányától. Vasércben 14% az import míg szén esetén 3%.

Az iparilag rendkívül fejlett Japán pedig hasonló mintázatot követ az európai versenytársakéval.

Ami miatt a hulladékkal külön kell foglalkozni, a zöldítési vágyak miatt van. A zöld acél előállítása nagyrészt elektro-ívkemencében történik, ami által a hulladék szerepe felértékelődik.

Nem véletlen, hogy EU döntéshozói szinten beszélnek a hulladék kivitelének a megszűntetéséről, illetve érdekes, hogy a nagyobb gyártóművek, vagy bányavállalatok elkezdtek elképesztő ütemben beruházni a hulladékos cégekbe.

A zöld acél, vagy véleményem szerint a zöldebb acél elkerülhetetlen fejlődési szint, ennek a kivitelezése, ami jelenleg számomra több kérdést tartogat, mintsem választ látok. Egy valami biztos, hogy a hulladéknak és a jól felépített hulladékos cégekre hatalmas lehetőségek várnak a közeljövőben. Európa új aranya a hulladék lesz.

Vélemény

Ez azonban nem jelenti, hogy a klasszikus értelembe vett kohászat nem fog párhuzamosan működni. Egyre inkább két sebességessé válik a világ az egyik oldalon a zöld sarokban a „zöld acél” a piros sarokban a hagyományos technológia.

A számok egyértelműen mutatják, hogy a világ nehézipara nagyon összetett és sok összetevőben egymásra vannak utalva az országok. Így a CBAM bevezetése, lehet a reneszánsz helyett egy európai bezárkózás korszakának a kezdete. A történelem megmutatta, hogy a bezárkózó birodalmak nemsokáig maradtak birodalmak. Addig is bízzunk a reneszánszban.

A képek forrása: Image by wirestock on Freepik

Picture of Molnár Péter Zoltán

Molnár Péter Zoltán

Kereskedelmi Igazgató

Az acélipar szakértőjeként évek óta hagyomány nálunk, hogy kéthetente megosztjuk a legfontosabb acélipari híreket ügyfeleinkkel. Partnerhálózatunk növekedésével egyidőben született meg az az ötletünk, hogy létrehozzuk az Acél Magazint, ahol acélipari titkokat, friss információkat és hatalmas adag inspirációt osztunk meg vevőinkkel.

Számos gyárral és nemzetközi szervezettel állunk napi kapcsolatban, így rengeteg információ fut be hozzánk, melyeket szívesen közvetítünk ügyfeleinknek. Hogy mit tartunk a legnagyobb sikerünknek? Ha vevőink sikeresek tudnak lenni az acéliparban. Az Acél Magazin ebben nyújt segítséget!

Hasonló cikkek