Megjöttek az első negyedéves adatok az USA gyártók részéről

Az Egyesült Államok acélművei igyekeztek mérsékelni a 2024-es növekedési várakozásokat.

A Cleveland-Cliffs, a Steel Dynamics és a Nucor az elmúlt hetekben tartották a 2024. negyedéves jelentéseiket, míg a US Steel a japán Nippon Steel folyamatban lévő felvásárlása miatt adta ki jelentését.

Miközben mindegyik vállalat pozitívan nyilatkozott a jövőről, megemlítette, hogy az elmúlt három év teljesítménye rendkívüli volt, és felszólította a befektetőket, hogy igazítsák ki a jövőre vonatkozó várakozásaikat.

A szállítások az első negyedév során a negyedik negyedévi mélypontról valóban fellendültek. Éves összehasonlításban azonban a szállítások csökkentek. Márciusban kezdett javulni a piac, és a malmok a második negyedévben a szállítások kismértékű javulására számítottak az erősebb végfelhasználói kereslet és a szezonális vásárlási szokások miatt.

Az autóipar a kisebb olcsóbb gépjárművek felé mozdult

Az amerikai autópiac javulást mutat a világjárványos szintekről áprilisban 15,7 millió darabos éves szintű eladást jelentettek a könnyűgépjárművek esetében, ami 1,2%-os növekedést jelent 2024 márciusához képest, és stagnálást 2023 áprilisához képest.

Lourenco Goncalves, a Cleveland-Cliffs elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az autóipari üzletág „ismét előhozta számunkra a napot”. Goncalves, aki az eredménybeszámoló során határozottan ellenezte a US Steel Nippon Steel általi felvásárlását, megjegyezte, hogy jelenleg a Toyota a Cleveland-Cliffs legnagyobb autóipari vevője.

Óvatos jel az autóipari ágazat acélkeresletének közeljövőbeli kilátásaival kapcsolatban, hogy az áprilisi növekedést a kisautók és a crossover szegmens erős teljesítménye vezette, mivel a vásárlók megfizethetőbb járműveket keresnek. Az eladások történelmi összehasonlításban is visszafogottak maradnak. 2017 és 2019 között az éves könnyűgépjármű-értékesítések 17 millióhoz közelítettek az Egyesült Államokban.

Visszatelepetíeni amit egyszer kivittünk

A visszatelepítés és az olyan szövetségi programok, mint a CHIPS-törvény, az IRA és az IIJA kombinációja az amerikai malmok szerint hozzájárulhat az egészséges kilátásokhoz 2024 hátralévő részében és azon túl is.

A kereskedelmi oldal gyengesége ellenére a szövetségi kiadások hozzájárultak a nem lakáscélú építkezések márciusi fellendüléséhez. Az amerikai népszámlálási hivatal jelentése szerint a nem lakáscélú építési kiadások márciusban 15,3%-kal nőttek az egy évvel korábbihoz képest.

A feldolgozóipar (+30,7%), az autópálya-/utcaépítés (+21,6%) és az energiaipar (+13,6%) hozzájárult ehhez az erős növekedéshez. Itt megjegyezném, hogy válság idején egy bevett forgatókönyv Keynes óta, ha nem megy a gazdaság a kormányok az infrastruktúrát fejlesztik. Európában ezzel szemben lehangolóak ezek az adatok…

Mit hoz a közeljövő

Leon Topalian, a Nucor elnök-vezérigazgatója jelezte, hogy a szokatlanul csapadékos évkezdet az első negyedévben kedvezőtlenül befolyásolta a regionális építőipari keresletet. Hozzátette, hogy a downstream acéltermékek árrése is „visszaszorult az elmúlt évek történelmileg magas szintjéről”.

A második negyedévben a szállítási mennyiségek várhatóan növekedni fognak. Mindazonáltal az egyes amerikai gyárak mindegyike alacsonyabb második negyedévi átlagos eladási árakra számít a 2023 végi és 2024 eleji erős acélárakat követően.

A Steel Dynamicsot (SDI) a melegen és hidegen hengerelt tekercsek közötti, a szokásosnál nagyobb árkülönbségről kérdezték. A vállalat a nagyobb különbséget a bevont termékek piacának szűkülésével magyarázta, ami a megújuló energiaágazat új napenergia-projektek iránti erős keresletének köszönhető.

Az acélgyártók eredménybeszámolóinak általában pozitív hangvétele ellenére az amerikai gazdaság a vártnál gyengébben indul a 2024-es évre. Az Egyesült Államok Gazdasági Elemzési Hivatala az első negyedévre vonatkozóan 1,6%-os évesített reál-GDP-növekedést jelentett. Ez a negyedik negyedévi erős 3,4%-os növekedéshez képest lassult, és gyengébb a közgazdászok által előrejelzett 2,5%-os növekedésnél.

Picture of Molnár Péter Zoltán

Molnár Péter Zoltán

Kereskedelmi Igazgató

Az acélipar szakértőjeként évek óta hagyomány nálunk, hogy kéthetente megosztjuk a legfontosabb acélipari híreket ügyfeleinkkel. Partnerhálózatunk növekedésével egyidőben született meg az az ötletünk, hogy létrehozzuk az Acél Magazint, ahol acélipari titkokat, friss információkat és hatalmas adag inspirációt osztunk meg vevőinkkel.

Számos gyárral és nemzetközi szervezettel állunk napi kapcsolatban, így rengeteg információ fut be hozzánk, melyeket szívesen közvetítünk ügyfeleinknek. Hogy mit tartunk a legnagyobb sikerünknek? Ha vevőink sikeresek tudnak lenni az acéliparban. Az Acél Magazin ebben nyújt segítséget!

Hasonló cikkek