Az Egyesült Államok acélművei igyekeztek mérsékelni a 2024-es növekedési várakozásokat.
A Cleveland-Cliffs, a Steel Dynamics és a Nucor az elmúlt hetekben tartották a 2024. negyedéves jelentéseiket, míg a US Steel a japán Nippon Steel folyamatban lévő felvásárlása miatt adta ki jelentését.
Miközben mindegyik vállalat pozitívan nyilatkozott a jövőről, megemlítette, hogy az elmúlt három év teljesítménye rendkívüli volt, és felszólította a befektetőket, hogy igazítsák ki a jövőre vonatkozó várakozásaikat.
A szállítások az első negyedév során a negyedik negyedévi mélypontról valóban fellendültek. Éves összehasonlításban azonban a szállítások csökkentek. Márciusban kezdett javulni a piac, és a malmok a második negyedévben a szállítások kismértékű javulására számítottak az erősebb végfelhasználói kereslet és a szezonális vásárlási szokások miatt.
Az autóipar a kisebb olcsóbb gépjárművek felé mozdult
Az amerikai autópiac javulást mutat a világjárványos szintekről áprilisban 15,7 millió darabos éves szintű eladást jelentettek a könnyűgépjárművek esetében, ami 1,2%-os növekedést jelent 2024 márciusához képest, és stagnálást 2023 áprilisához képest.
Lourenco Goncalves, a Cleveland-Cliffs elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az autóipari üzletág „ismét előhozta számunkra a napot”. Goncalves, aki az eredménybeszámoló során határozottan ellenezte a US Steel Nippon Steel általi felvásárlását, megjegyezte, hogy jelenleg a Toyota a Cleveland-Cliffs legnagyobb autóipari vevője.
Óvatos jel az autóipari ágazat acélkeresletének közeljövőbeli kilátásaival kapcsolatban, hogy az áprilisi növekedést a kisautók és a crossover szegmens erős teljesítménye vezette, mivel a vásárlók megfizethetőbb járműveket keresnek. Az eladások történelmi összehasonlításban is visszafogottak maradnak. 2017 és 2019 között az éves könnyűgépjármű-értékesítések 17 millióhoz közelítettek az Egyesült Államokban.
Visszatelepetíeni amit egyszer kivittünk
A visszatelepítés és az olyan szövetségi programok, mint a CHIPS-törvény, az IRA és az IIJA kombinációja az amerikai malmok szerint hozzájárulhat az egészséges kilátásokhoz 2024 hátralévő részében és azon túl is.
A kereskedelmi oldal gyengesége ellenére a szövetségi kiadások hozzájárultak a nem lakáscélú építkezések márciusi fellendüléséhez. Az amerikai népszámlálási hivatal jelentése szerint a nem lakáscélú építési kiadások márciusban 15,3%-kal nőttek az egy évvel korábbihoz képest.
A feldolgozóipar (+30,7%), az autópálya-/utcaépítés (+21,6%) és az energiaipar (+13,6%) hozzájárult ehhez az erős növekedéshez. Itt megjegyezném, hogy válság idején egy bevett forgatókönyv Keynes óta, ha nem megy a gazdaság a kormányok az infrastruktúrát fejlesztik. Európában ezzel szemben lehangolóak ezek az adatok…
Mit hoz a közeljövő
Leon Topalian, a Nucor elnök-vezérigazgatója jelezte, hogy a szokatlanul csapadékos évkezdet az első negyedévben kedvezőtlenül befolyásolta a regionális építőipari keresletet. Hozzátette, hogy a downstream acéltermékek árrése is „visszaszorult az elmúlt évek történelmileg magas szintjéről”.
A második negyedévben a szállítási mennyiségek várhatóan növekedni fognak. Mindazonáltal az egyes amerikai gyárak mindegyike alacsonyabb második negyedévi átlagos eladási árakra számít a 2023 végi és 2024 eleji erős acélárakat követően.
A Steel Dynamicsot (SDI) a melegen és hidegen hengerelt tekercsek közötti, a szokásosnál nagyobb árkülönbségről kérdezték. A vállalat a nagyobb különbséget a bevont termékek piacának szűkülésével magyarázta, ami a megújuló energiaágazat új napenergia-projektek iránti erős keresletének köszönhető.
Az acélgyártók eredménybeszámolóinak általában pozitív hangvétele ellenére az amerikai gazdaság a vártnál gyengébben indul a 2024-es évre. Az Egyesült Államok Gazdasági Elemzési Hivatala az első negyedévre vonatkozóan 1,6%-os évesített reál-GDP-növekedést jelentett. Ez a negyedik negyedévi erős 3,4%-os növekedéshez képest lassult, és gyengébb a közgazdászok által előrejelzett 2,5%-os növekedésnél.